Hur fungerar ett rekryteringsverktyg?

När det är dags att rekrytera ny personal till en tjänst så innebär det en ganska lång process. Det går dock att underlätta denna process genom att använda ett så kallat rekryteringsverktyg. Ett verktyg för rekrytering gör att ni enklare kan få fram de kandidater som passar. Oftast kan ni göra hela processen med ett sådant verktyg. Det innebär att ni kan annonsera, sortera kandidater och ändå ha bra koll på GDPR. Att hitta rätt person till rätt plats är det man vill göra. Det kostar allt för mycket pengar om man skulle göra en felrekrytering. Sedan kostar en felrekrytering även på när det gäller tid och energi. I en rekrytering så är det en massa olika delar. Det är annonsering, urval, intervjuer, referenstagning och förhandlingar. En rekrytering är inget man gör i en handvändning precis. Ett verktyg för rekrytering gör processen enklare.

Hitta rätt kanaler för annonsering

Att annonsera ut ett jobb, det går att göra på en mängd olika sätt. Det är inte fel att använda sociala medier till exempel. Annonskanaler finns det gott om på nätet, både sådana du betalar för och sådana som gör att du kan annonsera ut gratis. Fundera på vad som passar er bäst eller om ni har behov av båda delar. Det är inte fel att även kolla på andra som är i samma bransch som er och var de väljer att annonsera ut sina tjänster. Idag är det oftast annonsering online som är det som gäller, även om tryckta annonser förekommer.

Gör en bra kravprofil

För att hitta rätt sorts kandidater som ska söka den eller de tjänster ni har så är det viktigt att i kravprofilen vara tydlig med vad ni söker. Därmed är det bra att fundera ut vad för krav och önskemål ni vill ska vara med. En del skriver ut krav på ren rutin, men det är inte säkert de kraven behövs. Det är alltid bra att ifrågasätta er själva. Ju högre krav ni ställer redan i annonsen, ju färre kandidater kommer att söka. Ibland är det att föredra, men ibland kan det vara bra att ha många kandidater att välja mellan. Särskilt om ni inte vill råka sålla bort kandidater som kan tänkas passa i alla fall.

Välja rätt kandidat

Att välja rätt person till jobbet är inte alltid det lättaste. En kravprofil garanterar ju oftast att ni får in sökanden med rätt kvalifikationer och rätt sorts kompentens. Dock är det ju inte bara det som måste vara rätt om man så säger. Det är minst lika viktigt att personen ni anställer kommer att passa in på arbetsplatsen med de övriga medarbetarna. Sedan ska personen även ha en bra inställning, en bra personlighet samt vara medveten om företagets värderingar och den kultur som råder. Så det gäller att välja person med omsorg och inte bara utifrån vad han eller hon har för meriter och erfarenheter. 

Stressa inte

En rekrytering är som sagt en process som omfattar olika delar. Det är viktigt att gå igenom dem alla och inte stressa fram en anställning. Ni bör se till så att er rekryteringsprocess är väl genomtänkt och proffsig. Det är ju som så att det kostar mindre att anställa rätt person, lite senare, än fel person direkt. Det är ju lätt hänt att det blir en felrekrytering, det kan ske även om ni har de rätta verktygen, en bra kravprofil och en bra kandidat. Men för att underlätta för er själva, se till att ni noga går igenom er rekryteringsprocess. Fundera på vad som kan gå fel, vad som tidigare kanske gått fel och vad ni nu kan göra rätt.

30 jun 2020